Навчальна програма « ЛЕГКА АТЛЕТИКА»
Навчальна програма
« ЛЕГКА АТЛЕТИКА»
1 рік навчання
Пояснювальна записка
Легка атлетика, один з основних і найбільш масових видів спорту, об'єднуючий ходьбу і біг на різні дистанції, стрибки в довжину і висоту, метання диска, списа, молота, гранати (штовхання ядра), а також легкоатлетичні багатоборства - десятиборстві, п'ятиборство та ін. Основою легкої атлетики є природні рухи людини. Заняття легкою атлетикою сприяють всебічному фізичному розвитку, зміцненню здоров'я дітей. Популярність і масовість легкої атлетики пояснюються загальнодоступністю і великою різноманітністю легкоатлетичних вправ, простотою техніки виконання, можливістю варіювати навантаження і проводити заняття в будь-який час року не тільки на спортивних майданчиках, але і в природних умовах. Легка атлетика має велике оздоровче значення. Заняття, як правило, проводяться на свіжому повітрі. Легкоатлетичні вправи вимагають динамічної роботи багатьох м'язів, що дозволяє легко регулювати навантаження, поліпшує діяльність рухового апарату, внутрішніх органів, центральної нервової системи та організму в цілому. Програма орієнтується на розвиток природних якостей особистості, допомагає врахувати її можливості в сім'ї та школі, надає дитині право засвоїти той рівень програмного матеріалу, який йому доступний. Програма одного року навчання спрямована на ознайомлення з видами легкої атлетики, зміцнення здоров'я і загартовування організму займаються, виховання інтересу до занять легкою атлетикою, створення бази різнобічної фізичної та функціональної підготовленості. Дана програма призначена для занять у спортивної секції з легкої атлетики для 5-10 класів. Вона передбачає проведення теоретичних і практичних навчально-тренувальних занять, обов'язкове виконання контрольних вправ та участь у спортивних змаганнях. Теоретичні відомості повідомляються в процесі практичних занять. Заняття проходять два рази на тиждень по 1 годині. Набір в групи здійснюється не на конкурсній основі, головне - бажання дитини займатися в гуртку. Крім того, передбачаються індивідуальні заняття, які спрямовані на розвиток дітей, підготовлених слабкіше. Набір в групу дітей більш старшого віку, враховує збільшення фізичного навантаження.
Цілі програми:
- розвиток основних фізичних якостей та здібностей, зміцнення здоров'я, розширення функціональних можливостей організму;
- освоєння знань про легку атлетику, її iсторiї та сучасному розвитку, ролі у формуванні здорового способу життя;
- освоєння і вдосконалення техніки легкоатлетичних видів спорту.
Завдання:
- зміцнення здоров'я та сприяння правильному фізичному розвитку школярів; - навчання життєво важливих руховим навичкам і вмінням в ходьбі, бігу, стрибках і метаннях;
-підготовка різнобічно фізично розвинених, вольових, сміливих і дисциплінованих юних спортсменів, готових до праці і захисту Батьківщини;
-підготовка громадського активу організаторів спортивно-масової роботи з легкої атлетики для загальноосвітньої школи.
Очікувані результати:
- бажання займатися тим чи іншим видом легкої атлетики.
- прагнення оволодіти основами техніки бігу, стрибків.
- розширення знань з питань правил змагань.
- підвищення рівня різнобічної фізичної підготовленості.
- освоюють техніку бігу на короткі та середні дистанції.
- мати уявлення про техніку бігу на довгі дистанції.
- розвиток вольових якостей: цілеспрямованості, наполегливості, рішучості, сміливості, самовладання.
- інтерес батьків до занять дитини в гуртку.
Адаптована навчальна програма розроблена на основі програми «Легка атлетика» для ДЮСШ,СДЮСШОР, ШВСМ, затвердженої міністерством України у справах сім’ї, молоді та спорту, Національним олімпійським комітетом України, Федерацією легкої атлетики Україниза редакцією О.В. Сіренка, 2007 року.
Програма розрахована на дітей віком 10-16 років, згідно фізичних особливостей та стану здоров’я вихованця. Середня наповнюваність групи гуртка – 10-15 чоловік.
Основними формами учбово-тренувального процесу є теоретичні й групові практичні заняття, календарні змагання, навчальні й товариські ігри, виховально-профілактичні й оздоровчі заходи.
Комплектування навчальних груп проводиться щорічно у вересні-жовтні. З усієї кількості претендентів відбираються найбільш обдаровані до занять з легкої атлетики діти школи. Особливу увагу потрібно приділяти пошуку та селекції здібних підлітків. З цією метою доцільно організовувати та проводити контрольні тестування для виявлення найбільш придатних до занять легкою атлетикою дітей.
На початку і в кінці кожного навчального року проводяться контрольні тестування із загальної та спеціальної фізичної підготовки, а також техніки, тактики й теорії з легкої атлетики.
Дозвіл до участі у змаганнях видається після обстеження лікарем.
«Легка атлетика»
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Розділи/теми програми |
Кількість годин |
||
теорія |
прак-тика |
всього |
||
І. |
Теоретична підготовка |
27 |
- |
27 |
1. |
Фізична культура як засіб виховання та зміцнення здоров’я людини |
3 |
- |
23 |
2. |
Розвиток легкої атлетики в Україні |
3 |
- |
3 |
3. |
Короткі відомості про будову і функції організму людини |
3 |
- |
3 |
4. |
Травматизм у легкій атлетиці та лікарський контроль |
3 |
- |
3 |
5. |
Гігієнічні знання та навички. Загартовування та режим харчування легкоатлетів |
3 |
- |
3 |
6. |
Психологічна підготовка спортсменів |
3 |
- |
3 |
7. |
Фізіологічні основи спортивного тренування |
3 |
|
3 |
8. |
Основи техніки видів легкої атлетики |
3 |
|
3 |
9. |
Організація та проведення змагань |
3 |
- |
3 |
ІІ. |
Загальна фізична підготовка |
- |
108 |
108 |
|
Повільний біг. Рівномірно-перемінний біг. Вправи на гнучкість. Швидкісно-силова підготовка. Вправи зі скакалкою. Вправи наприладах. Вправи для розвитку витривалості та спритності. Стрибки з мінімальною та максимальною швидкістю. Спортивні ігри. |
|
|
|
ІІІ. |
Спеціальна фізична підготовка |
- |
183 |
183 |
|
Спеціальні вправи бігуна. Бігові серії. Біг максимальною швидкістю, зміна режиму. Біг з гори, в гору. Бар’єрний біг, стрибки у довжину. Естафетний біг. Штовхання ядра. Стрибки. Метання диску, спису. Багатоборство. Контрольний біг на результат. Перемінний біг по колу 100 чз 100м. |
|
|
|
ІV. |
Контрольні нормативи |
- |
6 |
6 |
Разом |
27 |
297 |
324 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
І. Теоретична підготовка (27 год.)
1.Фізична культура як засіб виховання та зміцнення здоров'я людини. (3 год.)
Поняття про фізичну культуру. Фізична культура - як частка загальної культури людства. її значення для зміцнення здоров'я, гармонійного розвитку особистості, підготовки до праці та захисту Батьківщини
2.Розвиток легкої атлетики в Україні. (3год.)
Стислі відомості про розвиток легкої атлетики в Україні.
3.Короткі відомості про будову і функції організму людини (3 год.)
Вплив фізичних вправ на організм людини що займаються легкою атлетикою. Короткі відомості про будову й функції організму людини.
4.Травматизм у легкій атлетиці та лікарський контроль (3год.)
Загальна характеристика травм у легкоатлета. Травматизм у різні періоди підготовки легкоатлета. Характеристика легких, середніх і тяжких травм у легкоатлета. Надання першої медичної допомоги.
- Гігієнічні знання та навички. Загартовування та режим харчування легкоатлетів ( 3 год.)
Загартовування та режим харчування легкоатлетів. Поняття про гігієну. Гігієна фізичних вправ і спорту, її значення та основні. Загартовування.
6. Психологічна підготовка спортсменів (3 год.)
Значення психічних якостей у майстерності легкоатлета. Особливості розвитку психічних процесів (уваги, мислення, сприйняття). Специфічні особливості вищої нервової діяльності легкоатлетів. Мотивація вольових та емоційних якостей спортсменів. Вольова підготовка, вимоги до вольових здібностей легкоатлетів.
7.Фізіологічні основи спортивного тренування (3 год.)
М´язова діяльністьяк необхідні умови фізичного розвитку організму.Особливості функціонування діяльності центральної нервової системи.Короткі відомості о відновленні фізіологічних функцій організму.
8.Основи техніки видів легкої атлетики (3 год.)
Загальне положення о техніки спортивних вправ. Характеристика техніки окремих видів вправ.
9. Організація та проведення змагань (3 год.)
Види змагань. Допуск учасників до змагань. Віковий та кваліфікаційній поділ учасників. Порядок зважування. Заявки. Лікарські облікова картка. Жеребкування. Особливості правил юнацьких змагань. Поведінка учасників. Етика, увага, ввічливість учасників. Підготовка до змагань та їх педагогічна оцінка.
ІІ. Загальна фізична підготовка (108 год.)
Основні методи фізичної підготовки:
- безперервний - одноразове безперервне виконання вправи;
- інтервальний - виконання вправ з регламентованими інтервалами відпочинку;
- ігровий та змагальний – в умовах при спеціально організованих заняттях.
Підвищенню ефективності тренування сприяє вибір організаційно-методичних форм з фізичної підготовки:
-
- Повільний біг. Рівномірно-перемінний біг.
- Вправи на гнучкість Швидкісно-силова підготовка.
- Вправи з короткою та довгою скакалкою, з гімнастичною палкою. Вправи з баскетбольним м’ячем. Вправи на тренажерах.
- Вправи без предметів. Вправи для рук та плечового пояса, для м’язів тулуба, шиї. Вправи з опором.
- Загальнорозвиваючі вправи.
- Вправи на гімнастичних приладах. Акробатичні вправи.
- Вправи для розвитку витривалості, спритності.
- Стрибки з мінімальною швидкістю та максимальною швидкістю.
- Вправи з мішками (вага від 5 до 15 кг, пісок)
- Вправи зі штангою.
- Вправи з гантелями.
Спортивні ігри (волейбол, баскетбол, футбол, лапта)
ІІІ. Спеціальна фізична підготовка ( 183 год.)
Спеціальна фізична підготовка забезпечує технічну та змагальну підготовку і будується на базі вправ за своєю структурою близьких до змагальних. Інтегральна підготовка спрямована на набуття тренувального та змагального досвіду, формується придбанням спеціальних навичок у тренувальному процесі, та стимулюється контрольними тренуваннями (максимально наближеними до змагальних умов) та самими змаганнями.
- Спеціальні вправи бігуна.
- Бігові серії. Біг максимальною швидкістю, зміна режиму. Біг з гори, в гору.
- Біг з низького старту. Стартовий розбіг. Біг на короткі дистанції. Фінішування.
- Біг на дистанції 30 м.,60 м.,100м.,200м, 400 м.
- Кросовий рівномірний біг, перемінний біг з зміною напрямку. Повторний біг по дистанції. Біг на віражу.
- Стрибки у довжину. Естафетний біг. Вдосконалення бігу на дистанції. Човниковий біг.
- Контрольний біг на результат. Перемінний біг по колу 100 чз 100 м.
- Стрибки з місця. Стрибки у довжину з розбігу. Спеціальні стрибкові вправи.
- Метання малого м’яча на дальність.
- Спеціальні вправи для метання.
- Рухливі ігри, естафетний біг, спортивні ігри.
ІV. Контрольні нормативи (6 год.)
Кваліфікаційна таблиця
|
Звання та розряди |
||||||||||||||
Вид змагання |
МСМК |
МС |
КМС |
І |
ІІ |
ІІІ |
І юнацький |
ІІ юнацький |
ІІІ юнацький |
||||||
|
Чоловіки |
||||||||||||||
Біг, м (хв.сек) |
|||||||||||||||
60 |
- |
- |
- |
- |
- |
7,6 |
7,9 |
8,2 |
8,8 |
||||||
100 |
10.27 |
10,70а |
10,8 |
11,1 |
11,5 |
12,0 |
12,5 |
13,0 |
14,0 |
||||||
200 |
20.70 |
21,40а |
22,0 |
22,6 |
23,6 |
25,5 |
26,5 |
27,5 |
28,5 |
||||||
300 |
- |
- |
- |
- |
- |
40,0 |
41,5 |
43,5 |
46,0 |
||||||
400 |
45.90 |
47,50а |
48,5 |
50,6 |
53,5 |
56,0 |
59,5 |
1.01,5 |
1.04,0 |
||||||
800 |
1.46.50 |
1.49,50а |
1.54,0 |
1.59,0 |
2.09,0 |
2.20,0 |
2.28,0 |
2.35,0 |
2.50,0 |
||||||
1000 |
- |
- |
- |
- |
- |
3.00,0 |
3.10,0 |
3.22,0 |
3.35,0 |
||||||
1500 |
3.38,00 |
3.46,00а |
3.54,0 |
4.06,0 |
4.25,0 |
4.50,0 |
5.05,0 |
5.25,0 |
5.50,0 |
||||||
3000 |
7.52,00 |
8.08,00а |
8.30,0 |
8.55,0 |
9.30,0 |
10.20,0 |
10.50,0 |
11.30,0 |
- |
||||||
5000 |
13.29,00 |
14.12,00а |
14.30,0 |
15.20,0 |
16.25,0 |
17.50,0 |
18.50,0 |
20.30,0 |
- |
||||||
10000 |
28.10,00 |
29.20,00а |
30.10,0 |
32.30,0 |
34.30,0 |
37.30,0 |
- |
- |
- |
||||||
Естафетнийбіг, м (хв.сек.) |
|||||||||||||||
4х100 |
- |
41.50 |
42,0 |
43,0 |
44,5 |
46,5 |
51,5 |
55,0 |
58,0 |
||||||
4х400 |
- |
3.10,00
|
3.16,0 |
3.20,0 |
3.29,0 |
3.36,0 |
3.44,0 |
3.52,00 |
4.00,0 |
||||||
Естафета 100+200 300+400 |
- - |
- - |
1.58,50 |
1.59,0 |
2.01,20 |
2.04,50 |
2.06,50 |
2.08,50 |
2.10,50 |
||||||
Біг з бар¢єрами ,м(хв.сек) |
|||||||||||||||
60 |
- |
- |
- |
- |
- |
9,9 |
10,3 |
10,8 |
11,5 |
||||||
110 |
13,70 |
14,45 |
14,9 |
15,3 |
16,0 |
16,8 |
- |
- |
- |
||||||
110юніори (100см) |
- |
- |
14,8 |
15,3 |
15,9 |
16,6 |
17,8 |
19,0 |
21,0 |
||||||
110юнаки (91,4 см) |
- |
- |
14,5 |
15,0 |
15,6 |
16,2 |
17,0 |
18,0 |
20,0 |
||||||
300зб (76см) |
- |
- |
41,5 |
44,0 |
47,0 |
50,0 |
53,5 |
57,0 |
1.01,0 |
||||||
400м сб (91,4 см) |
49,90 |
52.80 |
54,5 |
57,0 |
1.00,0 |
1.03,0 |
1.06,0 |
1.09,0 |
1.10,0 |
||||||
400м зб (84 см) |
- |
- |
54,00 |
56,5 |
59,5 |
1:02,5 |
1:06,0 |
1:09,0 |
1:10,0 |
||||||
Стрибки з розбігу, м |
|||||||||||||||
у висоту |
2,28 |
2,15 |
2,05 |
1,93 |
1,75 |
1,65 |
1,55 |
1,40 |
1,30 |
||||||
з жердиною |
5,60 |
5,10 |
4,60 |
4,00 |
3,50 |
3,00 |
2,80 |
2,50 |
2,00 |
||||||
у довжину |
8,05 |
7,60 |
7,25 |
6,80 |
6,30 |
5,80 |
5,30 |
4,75 |
4,00 |
||||||
потрійний |
17,0 |
16,10 |
15,20 |
14,30 |
13,30 |
12,20 |
11,80 |
11,00 |
10,00 |
||||||
|
Звання та розряди |
|||||||||
Вид змагання |
МСМК |
МС |
КМС |
І |
ІІ |
ІІІ |
І юнацький |
ІІ юнацький |
ІІІ юнацький |
|
|
Жінки |
|||||||||
Біг, м (хв.сек) |
||||||||||
60 |
- |
- |
- |
- |
- |
8,3 |
8,9 |
9,5 |
9,9 |
|
100 |
11.35 |
11,80 |
12,0 |
12,5 |
13,2 |
14,0 |
14,8 |
15,6 |
16,0 |
|
200 |
23,00 |
24,00 |
25,0 |
26,0 |
27,4 |
29,0 |
30,5 |
32,0 |
35,5 |
|
300 |
- |
- |
- |
- |
- |
48,0 |
50,0 |
53,0 |
56,0 |
|
400 |
51,50 |
53,50а |
55,5 |
58,5 |
1.02,5 |
1.07,0 |
1.13,0 |
1.17,0 |
1.19,0 |
|
800 |
2.01,00 |
2.05,00а |
2.12,0 |
2.20,0 |
2.30,0 |
2.55,0 |
3.05,0 |
3.18,0 |
3.35,0 |
|
1000 |
- |
- |
2.50,0 |
3.02,0 |
3.19,0 |
3.38,0 |
3.52,0 |
4.00,0 |
4.20,0 |
|
1500 |
4.08,00 |
4.16,00а |
4.32,0 |
4.45,0 |
5.15,0 |
5.45,0 |
6.05,0 |
6.30,0 |
7.10,0 |
|
3000 |
8.54,00 |
9.20,00 |
9.45,0 |
10.20,0 |
11.25,0 |
12.30,0 |
13.15,0 |
14.30,0 |
- |
|
5000 |
15.35,50 |
16.36,00а |
17.25,0 |
18.30,0 |
19.35,0 |
21.50,0 |
23.30,0 |
- |
- |
|
10000 |
32.30,00 |
34.15,0 |
35.40,0 |
38.00,0 |
40.55,0 |
44.50,0 |
47.40,0 |
- |
- |
|
Список рекомендованої літератури:
- Павлов А., Бальсевич В.К., Криунов Б. Техникабегаспринтеровюниоров. Журн. «Легкая атлетика»№10, 1967г.
- Болотников П.Г. О тактике. Журн. «Легкая атлетика»№6
- Баланчик Е.Н. Барьерныйбег. ФиС, 1968.
- Васильев Г.В. Значениеобщейфизическойподготовки для спортсменов. ФиС, 1954.
- Куколевский Г.М. Гигиенафизкультурника. ФиС, 1960
- Школа леугкойатлетике, 2-е изд. под ред. Коробкова А.В. ФиС, 1968
- Лахов В.И. Судействосоревнований по легкойатлетике, 2-е изд. ФиС, 1968.
- Макаров А.Н. и Ппожидаев И.С. Бегнаасредниидистанции. Журн.«Легкая атлетика»№5, 1968.
- Минчева Т. Дети и выносливость. Журн.«Легкая атлетика»№4, 1969.
- Ойфебах П. О динамикебегаЖурн.«Легкая атлетика»№3, 1967.
- Фесенко Н.Л. О формированиитехникискоростногобега. Журн. «Легкая атлетика»№1, 1966.