КІННИЙ СПОРТ. ВЕРХОВА ЇЗДА.
Навчальна програма з позашкільної освіти фізкультурно-спортивного профілю «Верхова їзда» 3 роки навчання ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Вперше кінь був осідланий людиною в Азії, приписують це скіфському племені сколотив. Європейці запозичили цей спосіб пересування у персів, головним чином у військових цілях і відразу ж досягли в цьому відношенні значної майстерності. Великою популярністю користувалися фессалійська і фракійська кінноти, цьому сприяло установа в Греції, а потім і в Римі особливих академій верхової їзди.. У професійному кінному спорті верхова їзда поділяється на окремі дисципліни, як от перегони, виїздка, конкур, триборство, джиґітування, вольтижування. Використання верхової їзди з лікувальною метою називається іпотерапією.
В наш час в Україні спостерігається відродження інтересу до конярства. Коні почали набувати все більшого значення в житті сучасної людини. Це сільськогосподарські роботи, кінний спорт та туризм. На особливу увагу заслуговує іпотерапія — лікування людини через заняття кінним спортом. Таким чином, досить гостро постає питання про підготовку спеціалістів в цій галузі. З цією метою доцільним є створення при позашкільних навчальних закладах гуртків „Верхова їзда”.
Мета програми: вивчення однієї з старовинних галузей тваринництва – конярства, трудове виховання дитини, надання учнівській молоді можливості 5 отримати основних навичок в верховій їзді, формування ціннісних ставлень до природи та праці.
Завдання програми: - отримання необхідних знань, умінь та навичок з конярства, навчання основам верхової їзди; - виховання в учнів дисциплінованості, відповідальності, колективізму, сміливості, доброти та любові до праці; - залучення вихованців до науково-дослідницької діяльності; - формування інтересу до занять з верхової їзди; - вивчення історії виникнення кінного спорту, анатомо-фізіологічних особливостей коней, умов утримання коней; - забезпечення духовного та інтелектуального розвитку творчої особистості; - виховання гуманного ставлення до тваринного світу; - удосконалення умінь та навичок, необхідних для слушної та невимушеної посадки на коні; - формування професійних умінь і навичок, необхідних для змагальної діяльності, ціннісних ставлень до праці та природи.
Програма передбачає сприяння розвитку базових компетентностей: пізнавальної: забезпечення знань про види порід коней, ознайомлення з процесом спілкування та догляду за ними; практичної: формування практичних умінь і навичок самостійних поїздок верхи, оволодіння елементарними техніками алюру; соціальної: формування інтересу до кінного спорту, позитивних емоцій при спілкуванні з кіньми, прагнення до захисту і збереження національних традицій. Програма передбачає навчання дітей у групах початкового та основного рівня і розрахована на 3 роки навчання: перший рік — 144 год. на рік (4 год. на тиждень), другий — 216 год. на рік (6 год. на тиждень), третій – 216 год. на рік (6 год. на тиждень).
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п Назва розділу Теоретич ні заняття Практичні заняття Всього годин
1 Вступ 2 2 4
2 Походження, одомашнення та розвиток конярства 6 8 14
3 Кінно-спортивне спорядження та екіпіровка вершника 6 10 16
4 Екстер'єр і конституція коней 20 26 46
5 Безпека життєдіяльності 8 10 18
6 Породи коней 10 32 42
7 Підсумкове заняття 2 2 4
Всього 54 90 144