ШАХИ
Навчальна програма з позашкільної освіти
фізкультурно-спортивний напрям
«Шахи»
Основний рівень
2роки навчання
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Розвиток пізнавальних здібностей дитини є одним з пріоритетних завдань сучасної освіти. Навчання грі в шахи передбачає систематичну роботу з розвитку інтелектуальних здібностей особистості на інтегративній основі, що сприяє формуванню гнучкості, краси і нестандартності мислення, які необхідні для успішного розв’язання навчальних і життєвих проблем.
Актуальність навчальної програми гуртка «Шахи» пов’язана з розвитком творчої активності вихованців, їх заохоченням до поглиблення та розширення знань, зі створенням умов для самоаналізу та самовдосконалення кожної особистості дитини.
За змістом програма є інтегрованою. Програма дозволяє використання інноваційних форм і методів викладання у групах різних напрямів, підходів і інтенсивності занять. Дана програма висвітлює нові передові наробітки комплектування та навчання у групах та підгрупах з урахуванням учнів з різними можливостями та розрахована на підготовку шахістів – дітей різного віку, виходячи з урахування особистісного рівня. Треба зазначити, що передбачаються більш удосконалені розрядні переходи здібних учнів за кваліфікаційними сходинками майстерності та за роками навчання.
Навчальна програма розроблена на основі програми гуртка «Шахи» для закладів позашкільної освіти, загальноосвітніх навчальних закладів і палаців культури та творчості, рекомендованої Міністерством освіти і науки України, Міністерством України у справах сім’ї, молоді та спорту, Федерацією шахів України, Республіканським науково-методичним кабінетом, Спортивним комітетом України (Лист Інституту інноваційних технологій і змісту № 1.4/18 – Г– 609 від 19.07.2010) та адаптована до специфіки позашкільного навчального закладу, до можливостей його матеріально-технічної бази і покликана забезпечити більш глибоку підготовку у сфері інтелектуальної діяльності вихованців.
Навчальна програма «Шахи» реалізується у гуртку фізкультурно-спортивного напряму та спрямована на вихованців віком від 8 до 16 років.
Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей особистості засобами інтелектуальної діяльності.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: пізнавальної, яка забезпечує оволодіння системою знань про основні поняття гри та особливості стратегії та тактики, які застосовуються у грі в шахи;
практичної, яка сприяє оволодінню навичками парної гри та розвитку вміння застосовувати на практиці різні комбінації, шукати варіанти правильного ходу, самостійно організовувати та проводити турніри з шахів;
творчої, яка забезпечує формування інтелектуальних та творчих здібностей гуртківців під час участі у шахових турнірах, сприяє творчому розвитку вихованців, підвищенню їхнього інтелектуального рівня, рівня мотивації до самовдосконалення;
соціальної, яка забезпечує виховання ціннісного ставлення до навколишнього світу, поваги до інтелектуальної праці та людей цієї праці, розвиток уміння працювати в парах, пізнавати нові форми соціальних відносин.
Навчальна програма передбачає 2 роки навчання: 1-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень; 2-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.
Основною формою навчання у гуртку є практичні заняття, які проходять у вигляді розв’язання шахових задач.
Контроль за здобутими знаннями здійснюється під час проведення практичної частини заняття.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Основний рівень, перший рік навчання
№ |
Тема |
Кількість годин |
|
|
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
|||
1. |
Вступ |
2 |
- |
2 |
|
|
2. |
Історичний огляд розвитку шахів |
2 |
- |
2 |
|
|
3. |
Основні правила шахової гри. |
14 |
|
36 |
50 |
|
Хід, взяття та маневри фігур |
|
|
||||
4. |
Дебют |
4 |
|
8 |
12 |
|
5. |
Мітельшпіль |
4 |
|
12 |
16 |
|
6. |
Ендшпіль |
4 |
|
8 |
12 |
|
7. |
Шахи в Україні та у світі |
4 |
|
- |
4 |
|
8. |
Конкурси з розв’язання задач та |
- |
|
16 |
16 |
|
|
маневрів фігур |
|
|
|||
9. |
Консультаційні партії |
4 |
|
10 |
14 |
|
10. |
Сеанси одночасної гри |
2 |
|
8 |
10 |
|
11. |
Матчі та командні турніри |
4 |
|
26 |
30 |
|
12. |
Кваліфікаційні турніри. Аналіз |
10 |
|
34 |
44 |
|
|
партій та типових позицій |
|
|
|||
13. |
Підсумок |
2 |
|
2 |
4 |
|
|
Разом |