НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА "ФІТНЕС"
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказом № ____ від «___» ____20__ року
Директор ДЮКФП Жашківської міської ради
___________ Д.В.Мазур
Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки
Жашкіської міської ради
Навчальна програма
« ФІТНЕС»
С.А.Сорокін – методист дитячо-юнацького клубу фізичної підготовки
СХВАЛЕНО
На засіданні педагогічної раді протокол № _____
від _______________ 20__ р.
Жашків.2018 рік.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Виховання в учнівської молоді ціннісного ставлення до власного
здоров’я є важливим засобом, який безпосередньо впливає на розвиток та
формування цілісної особистості. Навчання аеробікою формує духовну сферу
молоді, стимулює пізнавальну активність, розвиває моральні, фізичні, творчі
якості особистості.
Навчальна програма орієнтована на реалізацію в гуртках фізкультурно-
спортивного напряму та спрямована на вихованців 14-18 років.
Навчальна програма розроблена на основі навчальних програм:
«Аеробіка»,(Академія неперервної освіти, протокол від 30.06.2016 №5).
«Аеробіка» (І.М. Гасанова).
Програма побудована на основі особистісно-орієнтованого, діяльнісного
та компетентнісного підходів та передбачає 2 роки навчання за початковим рівнем: по 108 годин на рік (3 год/тиждень).
Метою програми є формування фізичного, психічного, духовного та
соціального здоров`я вихованців, фізично розвиненої особистості, розвиток
основних фізичних якостей та здібностей, підвищення рівня фізичної
підготовленості вихованців, формування свідомого ставлення до здорового
способу життя.
Основні завдання роботи полягають у формуванні:
пізнавальної компетентності, спрямованої на оволодіння знаннями з
історії фітнес аеробіки, системою спеціальних знань із аеробіки й рухової
активності, ціннісного ставлення до системи фізичної культури, морально-
психологічних особливостей людини та особистості, способів організації
змістовного дозвілля;
практичної компетентності, спрямованої на формування умінь та
навичок самостійних занять фітнес аеробіки, техніки й методики аеробних
рухів, набуття практичного досвіду рухової активності;
творчої компетентності, спрямованої на набуття досвіду власної
творчої діяльності, внеску в популяризацію фітнес аеробіки, розвитку
громадянського суспільства, здатності проявляти творчу ініціативу, навичок
проведення майстер класів, здібностей творчої уяви і фантазії, творчої
самореалізації та духовного самовдосконалення;
соціальної компетентності, спрямованої на досягнення високого рівня
освіченості та вихованості, морального, духовного, фізичного та
інтелектуального розвитку, формування кращих особистісних рис, ціннісного
ставлення до себе та оточуючих, вміння працювати в колективі;
Навчальний матеріал кожного розділу програми диференційований за
допомогою таких компонентів навчальних занять:
– теоретичний (формує світоглядну систему спеціальних знань із
аеробіки й рухової активності, ціннісне ставлення до системи фізичної
підготовки);
– практичний (забезпечує оволодіння методами, формами й засобами
фізичної підготовки для досягнення навчальних цілей і сприяє набуттю
досвіду практичної діяльності, розвитку фізичних якостей (швидкості,
витривалості, спритності, координації, сили, гнучкості) з метою досягнення
фізичної досконалості й гармонійного розвитку;
– контрольний (визначальний диференційований та об’єктивний облік
процесу й результатів навчальної діяльності вихованців).
Програму побудовано за лінійним принципом. Перший рік навчання
передбачає: вдосконалення, узагальнення та самостійне виконання комплексу
силових вправ; вдосконалення спортивного танцю з елементами аеробіки;
самостійне проведення навчальних занять із аеробіки.
Другий рік навчання передбачає використання вихованцями вправ
силової спрямованості у різних вихідних положеннях, виконання вправ з
різною інтенсивністю. Програма передбачає проведення занять гуртка, командної роботи, змагань, майстер-класів, спортивних конкурсів, тестування, тощо.
Методами опрацювання навчального матеріалу є: обговорення,
пояснення, мозковий штурм, дискусії, робота в групі, змагання, вирішення
проблеми, тощо.
Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові
виконання контрольних нормативів, тестів, участь у змаганнях, фестивалях та
конкурсах.
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Тема |
Кількість годин |
||
|
теоретичних |
практичних |
усього |
1. Вступ |
1 |
- |
1 |
2. Ритмічна гімнастика |
1 |
19 |
20 |
3. Стретчінг, йога-аеробіка |
1 |
11 |
12 |
4. Фітбол – аеробіка |
1 |
20 |
21 |
5. Силові вправи (статичні та динамічні) |
1 |
11 |
12 |
6. Акро-Фітнес |
1 |
8 |
9 |
7. Хореографічна підготовка |
1 |
5 |
6 |
8. Фанк. Данс аеробіка. |
1 |
8 |
9 |
9. Майстер-класи |
1 |
5 |
6 |
10. Участь у змаганнях, фестивалях. |
1 |
2 |
3 |
11.Виконання контрольних нормативів |
1
|
5
|
6
|
12. Підсумкове заняття.
|
1 |
2 |
3 |
РАЗОМ: |
12 |
96 |
108 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (1 год.)
Теоретична частина. Принципи побудови занять з аеробіки.
Характеристика аеробних та силових вправ. Регулюючий ефект аеробних та
силових вправ. Термінові та віддалені ефекти аеробного та силового
тренування. Профілактика травматизму, правила надання першої допомоги
при травмах.
2. Ритмічна гімнастика (20 год.)
Теоретична частина. Повторення вправ ходьби та бігу, стрибкових
вправ, вправ з хореографії, базових кроків з переміщенням, що вивчались на 3-
му році навчання.
Практична частина. Виконання вправ у положенні сидячи та лежачи:
Вправи для ступні (почергове згинання і розгинання, колові рухи).
Вправи для ніг у положенні лежачи та в упорі на колінах (згинання-
розгинання, піднімання-опускання, махи). Вправи для м’язів черева в
положенні лежачи на спині (піднімання тулуба та ніг). Вправи для м’язів
спини у положенні лежачи на животі та в упорі на колінах (піднімання рук,
ніг, тулуба).
3. Стретчінг, йога-аеробіка (12 год.)
Теоретична частина. Виконання статичних і динамічних асан,
дихальних вправ, релаксації і стретчинга. Виконання вправ на розтягування:
Практична частина. Асани йоги стоячи для зміцнення м'язів стегон,
спини, пресу, плечей. Асани у напівприсіді для задньої та передньої поверхні
стегна. Асани у положенні лежачи для задньої, передньої та внутрішньої
поверхні стегна. Асани в упорі на колінах для м’язів спини, стоячи для м’язів
грудей та плечового поясу.
4. Фітбол-аеробіка ( 21 год.)
Теоретична частина. Використання фітболу (гімнастичного м’яча) в
аеробіці. Інструктаж із техніки безпеки для занять із фітболом. Силові вправи
з фітболом. Базові комплекси вправ для м’язів плечового поясу, спини,
бокової поверхні тулубу, пресу й ніг.
Практична частина. Комплекс вправ для зміцнення м’язів спини та
черевного пресу із фітболом. Вправи з фітболом для формування постави.
Вправи з фітболом для розвитку гнучкості. Стрибки й балансування на
фітболі. Виконання показових вправ з фітболом.
5. Силові вправи (12 год.)
Теоретична частина. Вправи для підвищення еластичності м’язів,
сухожиль, суглобних зв’язок.
Практична частина. Виконання вправ для тренування м’язів рук, ніг,
тулуба. Виконання вправ для підвищення еластичності м’язової тканини,
сухожиль, суглобних зв’язок. Балістичні вправи – махові рухи руками, ногами,
згинання та розгинання тулуба з великою амплітудою; динамічні вправи –
повільні пружинисті рухи, які завершуються утриманням статистичних
положень; статистичні – дуже повільні рухи (згинання чи розгинання тулуба
чи кінцівок) за допомогою яких приймається поза і утримується протягом 5-
30, а іноді 60 секунд. Вправи для розтягування м’язів шиї, рук, спини, тулуба,
ніг.
6. Акро - Фітнес (9 год.)
Теоретична частина. Акробатичні стрибки - перекати, перекиди,
перевороти.
Практична частина. Техніка виконання перевороту з колесом. Вправи
для зміцнення м’язів пресу, ніг та рук.
7. Хореографічна підготовка (6 год.)
Теоретична частина. Напрямки і стилі хореографії
Практична частина. Удосконалення хореографічних вправ для розвитку
гнучкості, спритності й витривалості, вправ з предметами. Удосконалення
вправ для почуття синхронності в парно-групових виступах. Індивідуальні,
парні композиції, у трійках і групах. Удосконалення спортивних
хореографічних композицій фітнес аеробіки. Самостійне створення міні-
композицій у малих (по 3-4 учасника) та великих (по 6-9 учасників) групах.
8. Фанк, данс аеробіка ( 9 год.)
Теоретична частина. Різновиди танцювальної аеробіки та її стилі.
Практична частина. Вдосконалення танцювальних елементів.
Складання та вивчення ритмічних танців. Відпрацювання елементів
танцювальних стилів «hip-hop», «bally dance», використання
елементів хореографії класичного танцю і балету.
9. Майстер-класи (6 год.)
Теоретична частина. Схема та етапи підготовки майстер-класу.
Напрямки аеробіки, які можна використовувати.
Практична частина. Поетапна підготовка майстер-класу вихованцями
під наглядом керівника гуртка. Проведення майстер-класу для інших
вихованців гуртка.
10. Участь у змаганнях, фестивалях (3 год.)
Теоретична частина. Правила техніки безпеки, правила поведінки на
змаганнях. Практична частина. Участь вихованців у показових виступах і
змаганнях різних рівнів.
11. Виконання контрольних нормативів. (6 год.)
Теоретична частина. Правила техніки безпеки /
Практична частина. Виконання контрольних нормативів.
12. Підсумкове заняття (3 год.)
Теоретична частина. Підбиття підсумків роботи за рік. Відзнака кращих
вихованців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- правила безпеки життєдіяльності під час навчальних занять та спортивно-
масових заходів;
- історію виникнення аеробіки;
- навички надання першої допомоги при травмах;
- різновиди аеробіки;
- принципи побудови занять з аеробіки;
- регулюючий ефект аеробних та силових вправ; термінові та віддалені
ефекти аеробного та силового тренування;
Вихованці мають вміти і застосовувати:
- виконувати вправи ходьби та бігу, стрибкові вправи, вправи з хореографії,
базові кроки з переміщенням, що вивчались на основному рівні навчання;
- виконувати вправи у в. п. – сидячи та лежачи:
- виконувати вправи для ступні (почергове згинання і розгинання, колові
рухи);
- виконувати вправи для ніг у положенні лежачи та в упорі на колінах
(згинання-розгинання, піднімання-опускання, махи);
- виконувати вправи для м’язів пресу в положенні лежачи (піднімання
тулуба та ніг);
- виконувати вправи для м’язів спини у положенні лежачи на животі та в
упорі на колінах (піднімання рук, ніг, тулуба);
- виконувати вправи на розтягування;
- виконувати вправи у напівприсіді для задньої та передньої поверхні стегна;
- виконувати вправи у положенні лежачи для задньої, передньої та
внутрішньої поверхні стегна;
- виконувати вправи у напівприсіді та в упорі на колінах для м’язів спини;
- виконувати вправи стоячи для м’язів грудей та плечового поясу;
- виконувати вправи самостійно в темпі музичного супроводу;
- виконувати комплекс силових вправ;
Вихованці мають набути досвіду:
- презентації набутих вмінь перед ровесниками та батьками;
- створення елементів програм для виступів і змагань;
- дотримання вимог до поведінки під час участі у виховних заходах,
спортивних змаганнях;
- взаємодії з ровесниками та старшими для задоволення потреб у
самореалізації;
- участі у майстер класах, спортивних змаганнях, фестивалях.
ЛІТЕРАТУРА:
1. Анастасова О. Ю. Здоров’яформуючі технології в сучасному освітньому
просторі / О. Ю. Анастасова // Актуальні проблеми збереження психологічного
здоров’я підростаючого покоління : матеріали Всеукраїнських психолого-
педагогічних Демиденківських читань (м. Бердянськ, 23-24 квітня 2013 р.). –
Бердянськ : БДПУ, 2016 – 149 с. – С. 84–86.
2. Баранова C.B. Танцы и йога для здоровья / С.В. Баранова. Ростов-на-
Дону: Феникс, 2004. – 320 с.
3. Буркова О.В., Лисицкая Т.С. / Пилатес – фитнесс высшего класса /
Буркова О.В., Лисицкая Т.С. – М.: ЦПУ "Радуга", 2005. – 208 с.
4. Вейдер Синтия. Йога+Пилатес=Йогалатес. Модный фитнес для души и
тела / Синтия Вейдер. – Курск, 2006. – 220 с.
5. Добовчук С.В. Ритмическая гимнастика (Аэробика): учебное пособие /
С.В. Добовчук. – М.: МГИУ, 2008. – 78 с.
6. Зуев Е.И. Волшебная сила растяжки / Е.С. Зуев. – М.: Советский спорт,
1990. – 64 с.
7. Линець М.М. Основи методики розвитку рухових якостей/М.М. Линець.
– Львів :Штабар, 1997. – 208 с.
8. Лисицкая Т.С. Аэробика. Теория и методика/Т.С.Лисицкая,
Л.В.Сиднева. – М.: ФАР, 2002. – Т. 1. – 232 с.
9. Лисицкая Т.С. Аэробика. Частные методики /Т.С. Лисицкая,
Л.ВСиднева. – М. : ФАР, 2002. – Т. 2. – 216 с.